sunnuntai 23. heinäkuuta 2017

MAKARSKA, CROATIA part 1

Moikkamoi!

Vihdoin ja viimein luvassa on koostepostausta meidän viikosta Makarskassa. Tässä ensimmäinen osa :--)

Matkaan lähdettiin illalla, tiistaina 27.6. Vietettiin koko yö junassa ja aamulla kuuden jälestä saavuimme Helsingin lentokentälle. En ollut koskaan ennen käynyt kunnolla lentokentällä, joten kokemus oli jo itsessään todella hieno :--D Pitkät liukuportaat olivat aivan mahtavat ja koko lentokenttä todella suuri! Lentokentällä sitten ensimmäiseksi syötiin evästä ja haettiin Starbucksista juomat, spesiaali herkkua se! Sitten luvassa oli nämä perus turvatarkastukset ja muut, kiertelyä sekä odottelua. Koneeseen pääsimme kymmeneltä ja 10.40 seikkailu pääsi virallisesti alkamaan!

Lento meni hyvin, aivan mahtava kokemus! Harmiksi meille sattui istumapaikat hätäuloskäynnin kohdalle, joten maisemia ei pystynyt menomatkalla ihailemaan.
Koneesta ulos astuessa meidät otti vastaan valtava lämpöaalto, aivan kuin olisi saunaan saapunut :--D Jännä kyllä miten siihen ilmastoon kuitenkin nopeasti tottui! Lähdimme linja-autolla kohti Makarskaa ja pääsimme turvallisesti perille hotellille. Seuraavaksi pikasuihku, pieni laittautuminen ja ympäristöön tutustumaan. Käveltiin rannalla, käytiin syömässä sekä vielä muutamissa kaupoissa. Melkein kahden vuorokauden valvominen ja matkustaminen alkoi kuitenkin jo tuntumaan, joten hotellihuone ja nukkuminen kuulosti enemmän kuin suunnitelmalta.

Torstai 29.6, ensimmäinen kunnon päivä Makarskassa. Yövyttiin huoneistohotellissa eli meillä ei ollut aamupalaa hotellin puolesta, vaan ostimme itse kaupasta. Aamupalan jälkeen lähdettiin suuntaamaan rannalle. Uutena kokemuksena oli myös kunnolla uiminen merivedessä, niin siistiä! Tosin jostain kumman syystä minua se ei meinannut kannatella, kun muut sanoivat, että he pystyvät hyvin siinä kellumaan. Missä lie vika :--D Vesi oli lämmintä, mahtavan kirkasta mutta hyvin suolaista. Muutaman tunnin rannalla olon jälkeen kävimme mutkan hotellilla ja lähdin siskoni kanssa kävelylle yhdelle polulle, jonka olimme nähneet. Se vei meidät pienen vuoren päälle, jossa oli hienot näkymät ja ilmeisesti jokin vanha kirkko. Matkalla päädyin myös pulahtamaan uudestaan uimaan vaatteet päällä, ei vaan voinut vastustaa! Aloe vera kasvoi myös todella suurena, hienon näköinen. Päivän lopuksi ihailtiin ruokailun jälkeen kaunista auringonlaskua.

Perjantaina 30.6 oli suuntana Split, jossa sijaitsi myös meidän käyttämä lentokenttä. Herätys oli kuudelta aamulla, sillä linja-auto lähti 07.25. Matka kesti noin kaksi tuntia. Oli ihana olla niin aikaisin jo liikkeellä :---) Ensimmäisenä meillä oli kohteena Splitin vanha kaupunki, joka oli upea! Alue on Rooman keisarin Diocletianuksen rakennuttama, noin 300 vuoden tienoilla. Jotenkin niin hienoa käydä paikassa, joka on täynnä historiaa noin vanhalta ajalta, jossa niin monta tapahtumaa on sattunut ja ihmistä kävellyt samoja katukiviä pitkin. Lisäksi Riva, rantapromenadi oli todella ihana kävelypaikka, jossa oli mukava istua hetkeksi juomaan kokikset. Noin viiden tunnin kiertelyn jälkeen suunnattiin kohti Mall of Splitiä, jossa hieman shoppailtiin. Sen jälkeen lähdimme takaisin kohti Makarskaa, jossa käytiin vielä syömässä ja melko pian saikin ruveta untenmaille.

Lauantaina 1.7 olimme ajatelleet pitää rantapäivä, mutta rannalle päästyämme käännyimme pian takaisin, sillä pilviä oli sen verran, että ei olisi ollut järkeä siellä aikaa viettää. Siispä lähdimme kiertelemään Makarskaa ja sen kunnon omaa vanhaa kaupunkia. Todella ihastuttava paikka! Niin kauniita, vanhoja rakennuksia. Eräälle aukiolle oli ihana pysähtyä syömään hedelmäkojulta ostamia välipaloja, hedelmät ja marjat oli muuten todella herkullisia ja mehukkaita, nam! Kävelimme mutkan myös paikallisessa Lidlissä, joka oli melko samanlainen kuin Suomessakin. Kävimme reissun ajan joka päivä syömässä yksi kunnon ateria jossain ravintolassa aina iltaisin ja olenkin ajatellut tehdä ruokakohteista erillisen postauksen! Siksi en niitä nyt niinkään mainitse :--)

Tässäpä siis ensimmäiset päivät Makarskasta! Tuntuu todella hassulta katsella edelleen näitä kuvia, sillä koko matka tuntuu vieläkin hieman epätodelliselta :---D Tämä johtunee siitä lumoudesta paikkaa, maisemia ja koko kokemusta kohtaan.

Jatketaan seuraavassa postauksessa!

♥' Roosa

1. Tosi siistin näköinen paikka ja niin ihanan oloisia päiviä teillä! Tuollaisessa kunnon suolaisessa merivedessä olisi mahtava käydä uimassa. Itse olen käynyt uimassa meressä vain Kalajoen edustalla. Onhan sekin kyllä selvästi suolaisempaa kuin normaali järvivesi :D

2. Makarka oli kyllä ihana! Voisin käydä toisenkin kerran :) Totta muuten, olenpa itsekin Oulussa uinut meressä! Ei vaan ollut niin erilainen kokemus kuin järvessä uiminen täällä Suomessa :D

3. Matkakuumehan näistä kuvista tuli, ihania! Palasin Kreikasta viikko sitten ja taas uutta reissua suunnitteilla ;)

1. Eikö! Haha kyllä, itseäkin puri kyllä semmoinen matkustuskärpänen tämän myötä 8)

4. Tosi ihania kuvia, tekee ihan itse mieli lähteä tuonne reissuun! Kroatiassa ei ole tullut vielä kertaakaan käytyä, vaikka kiinnostusta löytyisi. Jään siis lukemaan ja mielenkiinnolla odottelemaan lisää :)

Sara V

1. Voin suositella Makarskaa ja Kroatiaa ylipäätään kyllä todella paljon! :) Ihana kuulla!

5. Super nättejä kuvia! Tekee mieli lähteä ulkomaille! =D Jään seurailemaan blogiasi!:)

emmasiniblog.blogspot.fi

1. Kiitos paljon! :) Ei muuta kuin reissua suunnittelemaan!

6. Oi vau mitä kuvia! Matkakuumehan tässä iskee näitä katsellessa :)